Van stinkende stad naar hutje op het strand! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Floris en Akkeline - WaarBenJij.nu Van stinkende stad naar hutje op het strand! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Floris en Akkeline - WaarBenJij.nu

Van stinkende stad naar hutje op het strand!

Blijf op de hoogte en volg Floris en Akkeline

14 Januari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Phnom Penh, uiteindelijk is het hapje eten chips geworden. Niets te bekennen op straat en n iemand die ons kon helpen! Gelukkig een lekker balkonnetje dus we hebben ons vermaakt! Vooral met al het ongedierte dat ons in grote getale gezelschap kwam houden!
De volgende ochtend vroeg op pad, het hotel heeft een tuktuk voor ons geregeld en we willen naar de rivier om te ontbijten, dit zou het toeristische gedeelte zijn. Meer dan een half uur onderweg, dat zegt toch wel dat we op de verkeerde locatie zitten!
Met de tuktuk chauffeur afgesproken dat hij ons later ophaalt en ons naar de beroemde Killing Fields brengt..
Ter info, rond 1975 zijn er ongeveer 3 miljoen Cambodjanen vermoord onder het Pol Pot regime. Pol Pot stond voor het agrarisch socialisme, voor arbeiders op het land.
In eerste instantie werden vooral in de grotere steden geschoolde gevangen genomen en moesten ze werken op het land. Waar ze uiteindelijk neer vielen, of waarna ze werden vermoord. Later werden ook landarbeiders gevangen genomen. Voor iedereen die het interessant vindt hier een link met duidelijke uitleg:

Bij binnenkomst kregen we een kastje met headset, hierdoor konden we een nederlandse rondleiding krijgen.
Erg indrukwekkend wat een gruwelijkheden.. Massagraven waren nog zichtbaar door afbakingen maar ook door kleine heuvels, in de 'kuilen' waren voorheen massa graven maar daar zijn de boten uitgehaald en natuurlijk is de rest vergaan waardoor en kuilen zijn ontstaan.. Nog altijd komen er door regen stukken bot naar boven..

Wat vooral veel indruk op ons heeft gemaakt is de zogeheten Killing Three, hier werden babys en kleine kinderen tegen doodgeslagen.. Er werd ondertussen erg harde muziek gespeeld om het geluid van het huilen niet aan de gevangenen te laten horen..
Toen deze Killing Field werd ontdekt zaten er nog hersentjes aan de schors geplakt en lagen er schedeltjes onder... Erg emotioneel en kippenvel met 30 graden of meer kan echt wel...
Er is een herdenkingsmonument gebouwd waarin achter glas rond de 9000 schedels liggen opgeslagen. We zijn er beide stil van..

Na de Killing Field in stilte doorgereden naar het Tuol Sleng museum.. Dit waren oude gebouwen waar in de tijd van Pol pot mensen werden gemarteld tot ze dood gingen..
Al met al een verschrikkelijk indrukwekkende en bewustmakende dag.. Veel mensen die we hier op straat zien hebben onder dit regime geleefd..

Om de dag nog enigzins leuk af te sluiten zijn we naar een restaurant Friend gegaan, hier worden straatkinderen opgeleid om te werken in de horeca.. Het restaurant zat, helaas voor ons, gelukkig voor hun, bomvol! Gelukkig was er naast een winkel met zelfgemaakte spulletjes, dus daar maar wat gekocht!

Eigenlijk de eerste avond in Phnom Penh al besloten om maar 2 nachten in plaats van 3 in Phnom Penh te blijven, wat een stinkende en ontzettend drukke stad.. Tas s' avonds nog gepakt want de volgende dag vroeg naar het busstation om naar de kust te reizen! Het leven van een backpacker is echt geen vakantie lieve mensen, uitslapen heeft er voor ons nog niet ingezeten! ;)

De busreis naar Sihanoukville duurde 5 uur. Aangekomen bij ons hotel hebben een heel mooi huisje aan een bergwand met uitzicht op zee!! Het strand is prachtig en we zitten dan ook de hele middag heerlijk aan het strand! S' avonds naar de pier waar het wemelt van de toeristen. Heerlijk op het strand gegeten.
We zouden 2 nachten aan de kust verblijven en doorgaan naar een eiland Koh Rong maar daar horen we wisselende verhalen over. Het blijkt dat het nog 2 jaar geleden zo rustige eiland is veranderd in een populair eiland met veel hostels.. Na lang wikken en wegen besluiten we dit over te slaan.. We gaan via de kust naar Vietnam en willen daar nog naar een eiland.

De volgende ochtend een visum voor Vietnam geregeld.. Dit kan niet bij de grens en moet dus hier in Cambodja al geregeld worden! Daarnaast besloten dat we hier nog een extra nacht blijven.. Helaas konden we niet meer in ons huisje bij boeken, maar wel in het huisje op het strand! Deze bleek nu al vrij te zijn dus meteen verhuisd! Geen enkel probleem! ;)

S' middags ons weer uitstekend vermaakt op het strand!
Ook s' avonds weer naar de pier, lekker eten!
Wat we nog niet vermeld hebben maar waar we ons ook uitstekend mee vermaken; blanke, ietwat oudere mannen met een jong Cambodjaans meisje.. Of het nou zielig voor de meisjes is weten we nog niet zeker, ze dringen zich behoorlijk op en ze krijgen er waarschijnlijk ook veel van de mannen (vieslakjes) voor terug..

Ook vandaag weer een heerlijke dag op het strand...
Morgen gaan we richting de grens van Vietnam, we mogen vrijdag Vietnam pas in ivm visum. We slapen morgenavond in een grensplaatsje zodat we vrijdag door kunnen naar het eiland Phu Qoq en daarna naar Saigon! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden (in dit geval Saigon) dus hoe we er komen lezen jullie de volgende keer!

In ieder geval is Cambodja een indrukwekkend land met vele gezichten...

Wij genieten nog even van Cambodja en laten ons snel verrassen door Vietnam!

Veel liefs en tot in Vietnam!

• 16 Januari 2015 - 19:48

Tante Doet:

Jonge jonge wat een belevenissen en jullie zijn nog maar net weg,
    dwas troch alles hinne!
    geniet ze liefs tante Doet.

• 16 Januari 2015 - 22:57

Pa En Ma:

Dag jongens, nota bene een groet van Doet uit Paesens-Moddergat aan Cambodja!

We weten dat jullie het prachtig vinden dat mensen reageren op jullie leuke verslagen.
    Dus iedereen:doe je best

• 17 Januari 2015 - 22:20

Pieter, Annet En Kids:

Hallo Akkeline en Floris,
    Wat enorm leuk om jullie reisverslagen te lezen, zien al weer naar de volgende uit! Zo "reizen" we ook een beetje samen met jullie mee! Jullie beleven heel wat , geniet (en pas goed op elkaar).. !
    Liefs P,A,kids (+knuffel Binkie en Bob)

• 18 Januari 2015 - 13:04

Jelmer En Froukje:

Yoehoe Akke, waar blieve de beloofde foto's ;-)
    Have fun in Vietnam. We kijken uit naar het volgende verslag vol avonturen :-)

Dikke tut van ûs

• 18 Januari 2015 - 13:17

Cathrien:

Dag lieverds,
    WAT een belevenissen. Heerlijk om te lezen, dat jullie zoveel meemaken en zien!!
    Een prachtige aanvulling voor jullie leven samen in de toekomst, ik hoop dan ook dat jullie je daar bewust van zijn, nu.
    GENIET ervan: de mooie natuur, de gesprekken, de voorvallen, de niet fijne dingen: zuig het op allemaal! Er is al weer een gedeelte "geweest".
    Zelf ben ik druk met heel andere zaken: van alles uitzoeken e.d. Gisteren met A&G naar de keukenman geweest in Grou. Floris: je hebt een bijzondere vader en moeder. Loop vaak te denken hoe het zal zijn om ze weer te missen [niet leuk]
    Jullie zitten al even in Vietnam nu, ben benieuwd naar... meer.
    LIEFS en groet, Cathrien

• 03 Februari 2015 - 16:42

Edwina:

Jeetje wat een heftig verhaal zeg van PolPot! Had de info op de link ff gelezen, zelfs zonder de beelden werd ik er wel even stil van... Aan de kust chillen is dan wel weer heerlijk!!