Warm, kouder, koudst - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Floris en Akkeline - WaarBenJij.nu Warm, kouder, koudst - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Floris en Akkeline - WaarBenJij.nu

Warm, kouder, koudst

Blijf op de hoogte en volg Floris en Akkeline

07 Februari 2015 | Vietnam, Hanoi

De nachttrein.. We hadden weinig vertrouwen in een prettige nacht!
De kabine die we geboekt hadden was voor 4 personen, maar wat een geluk, wij zaten er samen in!! Beide geïnstalleerd op ons bedje en eerst nog even wat lezen want we vertokken 21.30. De wc is er absoluut niet 1 om over naar huis te schrijven! Rond een uur of half 12 proberen te slapen. We hadden al veel lol want we schommelden heel wat af in de bedjes. De nacht bestond vooral uit in slaap vallen en dan weer wakker worden door mensen die onze cabine binnen kwamen, conducteurs die de deur open zwiepten en dicht knalden, bijna uit bed hobbelen, stations waar we aankwamen, beestjes in bed en hele verhalen door de luidsprekers! Achteraf toch wel redelijk geslapen. S'ochtends een kopje koffie en rond 10 uur in Ninh Binh! Wat een kou meteen!
Gelukkig was het hotel maar 200 meter van het station, stonden we in korte broek en hemdje ineens in 12 graden! Meteen lekker gedoucht en warmere kleding aan. Lange broek en trui. 1 stap buiten deed ons weer omkeren, onze jasjes moesten toch ook echt aan! Helaas begon het al snel ook nog eens te regenen...
We hebben toch een scooter gehuurd om naar Tam Coc te rijden. Hier zijn we (na ook nog eens lange regenjassen gekocht te hebbeb) in een bootje gestapt. Het boottochtje van 2 uur ging door de rijstvelden en bergen! De vrouwen die roeiden deden dit met hun voeten. Erg knap! Helaas door het slechte weer was er weinig van de omgeving te zien. Door de mist konden we de bergtoppen moeilijk zien. We hebben we gezien dat het er met helder weer prachtig zal zijn! Na toch weer smerige spelletjes om geld afgetroggeld te krijgen van toeristen blij dat we na 2 uur uit het koude en natte bootje konden. Met onze scooter wilden we door naar een vogelpark. Een heel mooie route, alleen bleek het wel iets verder weg te zijn dan verteld. Inmiddels was het dik 16 uur dus een korte blik in het vogelpark en weer op de scooter. Het is hier s' avonds al vroeg donker en rijden door de bergen in het donker zagen we niet echt zitten.
De volgende dag zijn we naar een nationaal park gegaan 2 uur rijden van het hotel. We zijn de dag begonnen in een opvangplaats voor apen. De apen zijn gered uit handen van stropers en bij mensen die ze thuis hielden. In verschillende fases worden de apen klaar gemaakt om mogelijk weer terug in het wild te kunnen. Mocht dit niet lulken dan laten ze de apen in een zover mogelijk stadium in de opvang wonen. Fantastische plek, en wordt zelfs door nederlandse organisaties gesteund. Na het apenverhaal door de bergen in voor een hike door de jungle. Helaas ook vandaag kou, mist en regen maar ondanks dat genoten deze dag en een heel mooie klim! Rond 17 uur weer terug in het hotel en meteen maar weer een douche genomen om warm te worden!

De volgende dag zijn we met de bus naar Hanoi gegaan, de hoofdstad van Vietnam. Op het busstation wilde iedereen ons wel helpen maar iedereen stuurde ons ergens anders naar toe! Ineens met ren en vliegwerk een bus ingezet en daar vertokken we. Met zijn tweeën in de bus. Helaas hebben we bijna een uur rondgereden om verschillende mensen, de rit duurde daarna nog een uur of 3.. In een bus zitten is hier helaas niet heel ontspannen omdat er honderden bijna botsingen zijn! In Hanoi op het busstation gedropt, meteen hordes mensen die ons wel naar het hotel wilden brengen met de taxi of moter. We hebben iedereen van ons afgeslagen en zijn zelf naar een taxi gelopen die rustig stond te wachten. We hebben veel gelezen en gehoord dat ze toeristen eerst rondrijden voor ze naar het hotel gaan zodat het dure ritjes worden. Naa een grapje of hij dat niet zou doen en ingestapt. Helaas heeft meneer ons in de verkeerde straat afgezet. Dus hup, backpacks op en op zoek in een stad met 9 miljoen inwoners naar het hotel! Het enige moment dat we blij waren met de kou! Na dik 30 minuten het hotel gevonden! S' avonds heerlijk gegeten in een restaurant van een Australiër. Kangaroos, de enige echte. Wegens het succes van dit cafe/restaurant wordt het in heel Vietnam nagedaan. Nog een stuk taart gekregen omdat de eigenaar jarig was!
De volgende ochtend eindelijk weer eens uitgeslapen (ontbijt tot 10.30!!!) en na het ontbijt op zoek naar een lekker kopje koffie. De vietnamese koffie is niet lekker, dus zo af en toe trakteren we onszelf op een (duur) europese koffie! We waren van plan naar het Mausoleum te gaan, maar deze bleek om 10.30 al gesloten te zijn. We hebben de stad wat verkent en zijn lekker wezen winkelen!
S' avonds naar de Water Puppet show geweest, dit is een atractie in Hanoi die iedere toerist zou moeten doen. Het leek ons niet zo heel erg leuk, maar goed, we zijn en blijven toeristen! Achteraf was het best heel leuk, poppen die een soort toneelstukje in het water deden over vietnamese gebruiken en traditionele muziek erbij.
Na de show zijn we op zoek gegaan naar de Bia Hoi barretjes, en hebben ze gevonden! Dit is een straathoek met stoeltjes die in nederland voor kinderen tot 3 jaar gebruikt worden en het bier kost er, jawel nu komt het, 20 eurocent!!! Naast vele locale bevolking komen er ook veel toeristen op af en het duurde dan ook niet lang voordat we weer een erg leuk ander stel ontmoet hebben! Het is maar goed dat we de volgende ochtend allemaal vroeg op moesten......
Na een korte nacht de volgende ochtend 2 rugzakjes gepakt voor een nacht naar Halong Bay. (Halong Bay is 1 van de zeven natuurwonderen door de grote rotsen/bergen in de zee.) We mochten onze backpacks in het hotel laten, dus dat scheelde veel gesleep. Na een rit van 5 uur in de bus (alles went zelfs dat) kwamen we aan bij de kust. De beloftes dat het weer er beter zou zijn kwamen alles behalve uit. Met een groep van 20 mensen zijn we aan boord gegaan van een schip waar we een nacht op sliepen. Na de lunch zijn we naar grotten geweest in de Halong Bay en konden we zwemmen en kayakken.. Tsja, met 12 graden, wind en regen niet erg aantrekkelijk.
De groep waarmee we op de boot zaten bleek erg gezellig te zijn en we hebben veel contact gehad met twee nederlandse jongens en een jongen uit Taiwan.
Op de boot sliepen we in ons eigen hutje met badkamer! Dit zou de meest luxe douche zijn geweest tot nu toe als het water langer dan 1 minuut warm zou zijn.. Opwarmen onder de douche zat er dus niet echt in!
De volgende dag bleek het weer zo mogelijk nog slechter te zijn...... Hoe het is om het lekker warm te hebben, hebben we al 5 dagen niet gevoeld. Na nog wat rondvaren door Halong Bay weer terug naar de kust. Onderweg werd ons nog even leuk verteld dat 2 nachten geleden een boot totaal is afgebrand. (Gelukkig wist Akkeline dit niet voor het slapen gaan.... ;))
Rond 13 uur weer terug in de bus. We hadden lekker de hele achterbank (voor 4 personen) voor ons samen dus Akkeline al helemaal blij, lekker liggen slapen. Toen ze ging liggen sprak ze haar twijfels al uit naar Floris want met de hobbels en het gerem dacht ze er vast af te vallen. Volgens Floris kon dit helemaal niet.. Wel dus. Blauwe heup en gescheurde nagel tot gevolg...
Terug in het hotel lekker gedoucht en de straat op gegaan voor eten.
De volgende dag bestond vooral uit veel verdwalen, musea bezoeken en weer verdwalen. We zijn er wel achter gekomen dat musea niet erg aan ons besteedt zijn helaas...
S' avonds weer op naar het bier voor 20 cent! Ook dit keer bijna weer direct contact met verschillende mensen en zo werd ook deze avond weer erg gezellig....
Vanmorgen was het opstaan wederom weer een kleine uitdaging want we wilden om 7.30 uit bed. Het mausoleum waar Ho Chi Minh (Ho Chi Minh is een erg belangrijk persoon geweest voor Vietnam, zie info op http://nl.wikipedia.org/wiki/H%E1%BB%93_Ch%C3%AD_Minh_) ligt opgebaard wilden we toch bezoeken en er zijn maar een aantal dagen per week waarop het een paar uur open is. Zo ook vanochtend.
Na weer een beetje verdwalen het mausoleum gevonden. Bij de ingang moest onze bagage door de scan en ook wijzelf moesten door een detectiepoort. Camera's moesten worden ingeleverd.. Opgesteld twee aan twee moesten we langs een witte lijn lopen. Langs de kant stonden bewakers met geweren om de boel in het gareel te houden. Handen langs je lichaam, niet praten en doorlopen. En zo liepen we ineens langs een opgebaarde Ho Chi Minh. Erg indrukwekkend en bijzonder dat iemand die al meer dan 40 jaar geleden is overleden nog, niet in levende, maar wel lijve te zien is.

We hebben besloten Sapa over te slaan helaas. Dit lijkt ons prachtig maar aangezien het weer slecht is en we in Halong Bay en Ninh Binh ook weinig uitzicht hadden door de mist is dat hier waarschijnlijk ook het geval. Het weer is daar namelijk nog slechter!
Dus besloten..... dat we terug naar Hoi An gaan! Om 12 uur opgehaald door de taxi en op naar het vliegveld.. Beetje jammer dat de tickets voor morgen geboekt zijn in plaats van vandaag.. (jaja Akkeline's schuld!!) Maar gelukkig met een bijbetaling konden we toch de vlucht nog pakken!!

Wij blijven tot woensdag in Hoi An (25 graden, dat lijkt er meer op!) en daarna gaan we terug naar Maleisie!

We geven deze week een terugblik op onze fantastische tijd in Vietnam en Cambodja!

We vinden het ontzettend leuk dat er zoveel mensen ons volgen en vinden de reacties fijn om te lezen!

Heel veel liefs en kusjes!

• 07 Februari 2015 - 20:09

Leoni:

Haha wat een verhaal weer! Vet leuk om te lezen! Hoop voor jullie dat het snel beter weer wordt! Wij lezen alles met plezier! Lekker genieten daar.
    Dikke kus van ons!

• 07 Februari 2015 - 22:09

Cathrien:

Hoi lieverdjes,
    wat een mooie verhalen allemaal. En heerlijk om te weten dat jullie ZO genieten van alles!!
    Bijna al op de helft, denk ik? Hoop dat er nog veel moois in het verschiet ligt.
    Knuffel, Cathrien

• 08 Februari 2015 - 09:28

Wynand:

Lieve Floor en Ak, wat een gave verhalen met veel lol lees ik..! Als je straks alles samenvoegt is het gewoon een leuk en hilarisch boek om te lezen volgens mij. Ik ben niet jaloers op de reizen die jullie maken maar de uitzichten zou ik soms zelf ook wel willen zien. Geniet en tot een volgend verslag... Liefs Wynand.

• 08 Februari 2015 - 11:21

Heit En Mem:

Hallo liefies,
    Na regen..... komt zonneschijn! Wat weer heerlijk om zo met jullie mee te reizen. We zien het helemaal voor ons Ak met haar "brieke zetten" en Floris zich maar afvragen hoe ze dat nu weer heeft gehad?! Whahaha! Prachtig het immense terras met al die kleine krukjes hadden we best wel even met een biertje tussen willen zitten. Ziet er heel gezellig uit.Wat zullen ze in Hoi An blij zijn dat jullie weer terug zijn gekomen. Geniet volop want de andere helft gaat net zo snel! Heel veel liefs en een hele warme dikke knuffel van heit en mem

• 08 Februari 2015 - 11:30

Bauke En Akke:

Wat maken jullie een mooie reis. We genieten er ook van via jullie reisverslagen. Jullie maken van alles mee, maar vooral ook het plezier dat jullie er samen aan beleven. Helemaal geweldig. Geniet er nog heerlijk van. Groetjes uit Terwispel

• 08 Februari 2015 - 11:51

Opa En Oma:

Dear children[Klein]

We hebben weer genoten van jullie reis.Aan het verhaal kun je merken
    dat jullie genieten,wat een speciale ervaring.Veel liefde en geluk bij
    de volgende reis .

dikke knuffel opa en oma

• 08 Februari 2015 - 14:45

Hieke:

Hallo Floris en Akkeline

Wat weer een prachtig verslag en wat beleven jullie veel! Floris, mocht je ooit werkeloos worden (wat we niet hopen natuurlijk) kan je altijd nog reisgidsen samenstellen, wat een mooie verhalen en wat leuk geschreven. En dat jullie genieten is duidelijk te zien aan jullie stralende gezichten!!!! Het is zondagmiddag en dat is altijd een beetje balen. Maar ik loop zo even naar de jumbo, heb ik toch even een doel om een klein wandelingetje te maken. Geniet nog met volle teugen.

Heel veel groeten en een dikke kus van Hieke

• 08 Februari 2015 - 15:58

Léon:

Hey!

Mooie verhalen. Bijzonder dat jullie dit doen. Wat een ervaring. Dat heen en weer gereis ook ... weet nog dat jullie hier wel tegen op zagen, maar nu is het al een 'piece of cookie' ;-)

Leuk die foto's op What's App van Hoi An. Leuk dt die mensen zo wijs met jullie zijn. Voelt inmiddels vast als een leuke en vertrouwde plek.

Kijk uit naar jullie volgende verhalen! Leuk!

Liefs, Léon

• 09 Februari 2015 - 13:41

Ingrid:

Hoi Floris en Akkeline,

Van je ouders kregen wij dit door. Wat een onderneming, daar moet je wel jong voor zijn.
    Jullie genieten lekker las ik. Heb nog niet alle verslagen gelezen, maar dat komt nog wel.
    Wat schrijven jullie die verslagen leuk.
    Blijf jullie volgen.

Veel plezier.

Adri en Ingrid. (Lemmer)

• 09 Februari 2015 - 18:44

De Joekies:

hallo lieverds.

wat weer een leuke verhalen. Als we het lezen dan probeer ik me te bedenken, hoe geweldig het daar wel niet zal zijn,ondanks al het reizen in bussen en scooters etc. En wat leuk en wat een ervaring dat jullie zoveel leuke mensen ontmoeten. SUPER.( ben zo benieuwd naar de fotos!!)
    Straks eerst maar weer even lekker naar de familie, even uitrusten en verwennen laten.
    Veel plezier en liefs van ons allemaal

• 10 Februari 2015 - 13:05

Jelmer En Froukje:

Hij was weer fijn jullie verslag

• 10 Februari 2015 - 13:07

Jelmer En Froukje:

Huh had veel meer geschreven ?!?!?!?
    Another try....

Blijf doen waar jullie mee bezig zijn, fantastische belevenissen beleven en herinneringen voor het leven maken!

Liefs en dikke smakkerd van ons
    Xxx

• 15 Februari 2015 - 09:28

Arthur:

Als ik dit allemaal zo lees dan heb ik ook erg veel zin om weer een reis te maken. Leuke verslagen schrijven jullie! Geniet er van. X Arthur

• 17 Februari 2015 - 09:01

Adri En Ingrid:

Halllo Floris en Akkeline,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik volg jullie verslagen. Ik kreeg het laatst door van je ouders.
    Erg leuk hoe jullie dat doen.
    Wat een reis zeg.
    Ik blijf het lezen.

Fijne dag vandaag.
    Gr. Adri en Ingrid (Lemmer).